سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی

سقف فلزی تیرچه بلوک چیست.


یکی ازرایج ترین سقف های موجود در کشور سقف تیرچه بلوک میباشد . در این سیستم از تیرچه ها به عنوان تیر فرعی و بلوک ها تنها نقش پر کننده بین تیرچه ها را دارند و نقش سازه ای ایفا نمیکنند .
کاربرد تیرچه و بلوک در ساختمان : تیرچه و بلوک برای پوشش سقف ساختمان های اسکلت آجری و اسکلت فلزی واسکلت بتن آرمه استفاده می شود

نحوه قرارگرفتن تیرچه وفوم سقفی

. فاصله ی بین تیرچه ها در این سقف ۵۰ سانتی متر میباشد . تیرچه ها در دو نوع بتنی و فولادی میباشد همچنین از بلوک های سفالی و یا فوم های پلی استایرن در بین تیرچه ها استفاده میکنند .

امروزه استفاده از فوم به جای سفال ترجیح داده میشود زیرا این فومها هم باعث کاهش وزن سقف وهم به سبک سازی ساختمان کمک میکنند و علاوه براین مدت زمان اجرای سقف را کاهش میدهند .

در صورتی که تیرچه به یک تیرآهن منتهی میگردد میبایست با استفاده از میلگرد لنگرمنفی ، تیرچه به تیرآهن مهار شود تا در زمان زلزله دچار گسیختگی نگردد .
میلگردهای لنگر منفی موجب میشود تا سقف به صورت یکپارچه عمل کرده و ایمنی آن بالا رود . باید توجه داشت که هر تیرچه باید توسط این میلگردها به تیرآهن باربر خود متصل گردد .

خلاصه آنکه سقف تیرچه بلوک عبارتند از تعدادی تیرT شکل که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند . برای سقف‌های فلزی تیرچه بلوک حداکثر دهانه ۸ متر است ولی بهتر است از سقف‌های ۵/۶ متر بیشتر برای سقف‌های تیرچه بلوک استفاده نشود .

نکته:در سقف‌های فلزی اگر دهانهٔ سقفی بیش از ۳ متر باشد باید در هنگام بلوک چینی درست وسط دهانه عمود بر جهت تیرچه‌ها فاصله‌ای در حدود ۱۰الی ۱۵ سانتی‌متر ایجاد نمود که به این کلاف عرضی گویند.

سقف‌های تیرچه بلوک در یاختمان‌های اسکلت فلزی بهتر است کلیه تیرها لانه زنبوری باشدچون در این صورت بتن دو طرف پل از سوراخ لانه زنبوری عبور کرده و به همدیگر متصل می‌گردد و همچنین می‌توان آهنهای ممان منفی  از سوراخ‌های لانه زنبوری عبور داده و به طور مستقیم اجرا نمود. اگر ضخامت پل بیشتر از ۲۵ سانتی‌متر بیشتر باشد .

گروه ما بااجرای بیش از هزاران نمونه کار و کسب تجربه کافی دراین زمینه اماده همکاری با سازندگان ملک میباشد.

باری اطلاع ازجزییات بیشتر تماس بگیرید.

باتشکر